محل تبلیغات شما

یکی از معضلات و چالش های فراروی مدیران عامل، مدیران بخشها، روسا و سرپرستان، کارکنان تحمیلی و سفارشی است. کمتر مدیری را می توان یافت کهدر دوران مدیریت خود با این گروه از کارمندان دست و پنجه نرم نکرده باشد. امتناعاز پذیرش و بکارگیری آنها می تواند مدیر را در معرض از دست دادن جایگاه خود قراردهد. لذا، از آنها گریزی نیست. این گروه از کارکنان، با بهره مندی از روابط یا بهعبارت عام تر، با بهره گیری از بند "پ" وارد سازمان شده و معمولا"در مشاغل حساس، جذاب و کلیدی مستقر می شوند. عناوینی چون "کارکنانسفارشی"، "کارکنان توصیه شده"، "کارکنان دارای پارتی"،"کارکنان تحمیلی" و . برازنده آنهاست؛ هر چند که همه کارکنان سفارشیبد نیستند و نگاه مطلق بدبینانه نسبت به آنها خطاست. این کارمندان معمولا"چالشها و مصائب زیر را برای سازمان به ارمغان می آورند:

- آنها از مهارت، دانش و تخصص لازم برخوردار نیستند امامدیر تحت فشار قرار می گیرد که آنها را در مشاغل حساس و تخصصی بکار گیرد.

- آنها فرایند رسمی جذب و استخدام سازمان را تمام و کمال طینمی کنند.

- مدیر تحت فشار قرار می گیرد که به آنها حقوق و مزایایبالاتری نسبت به سایرین پرداخت کند.

- آنها تمایلی به کار کردن ندارند، لذا نه تنها خود تلاشنمی کنند بلکه انگیزه کار و تلاش را از کارکنان ساعی نیز می گیرند.

- بیشتر سرگرم حواشی، حاشیه سازی، مخابره اخبار و اتفاقاتشرکت به بیرون و . هستند.

- برخی از مدیران معمولا" ترجیح می دهند از آنهادرباره عملکردشان سئوال نکنند تا خود مجبور به پاسخگویی به فرد معرّف آنها نشوند.

- سرعت کارکنان سفارشی در پیمودن مسیر ارتقاء شغلی به دلیلفراهم بودن انواع کاتالیزورها برای آنها، معمولا" بسیار بیشتر از کارکنان عادیاست. آنها خیلی زود به پست های بالاتر دست می یابند و در رقابت ها معمولا"برنده اند. این رقابت نابرابر معمولا" اعتراض سایر کارکنان را در پی دارد.

- سایر کارکنان آنها را می شناسند امّا از آنها دل خوشیندارند. لذا در کارهای تیمی و گروهی، کمتر با آنها همکاری و مشارکت دارند. اینگروه از کارکنان، از یکسو چون سفارشی اند مورد توجه مدیریت اند. امّا از سوی دیگربه خاطر همین سفارشی بودن، مغضوب پرسنل اند و به انحاء مختلف از سوی آنها منزوی میشوند.

با توجه به آنچه گفته شد مدیریت کارکنان سفارشی با دشواریهای فوق العاده ای روبروست. بهره مندی از نکات و توصیه های زیر شاید بتواند تااندازه ای تسهیل کننده دشواری یاد شده باشد.

1- سعی کنید آنها را در مشاغل به اصطلاح مستقل بکارگیرینمائید. منظور از مشاغل مستقل مشاغلی است که عملکرد آن بر سایر مشاغل تاثیری نداردیا تاثیر آن بسیار اندک است. بکارگیری آنها در مشاغل وابسته(مشاغلی که خروجی یکشغل، ورودی شغل دیگر است.) منجر به ایجاد اختلال و توقف در سایر مشاغل شده و زمینهبرای درگیری و تعارض بین متصدیان مشاغل را فراهم می نماید.

2- عملکرد مورد انتظار از آنها را شفاف و مکتوب نمائید و طییک جلسه توجیهی، توقعات و انتظارات خود از او را صراحتا" بیان نمائید. اینامر واخواهی های آتی را تسهیل می نماید.

3- شرح وظایف وی را مکتوب و به وی ابلاغ نمائید.

4- کارکنان سفارشی نسبت به سایرین نیازمند نظارت و کنترلمستقیم و مستمر هستند. از اعمال نظارت دائمی بر آنها غافل نشوید.

5- در برهه های زمانی کوتاه و معین(مثلا" هر دو هفتهیکبار) از وی گزارش عملکرد بخواهید و درحضور وی، این گزارش را بررسی کنید. نقاطقوت و خصوصا" نقاط ضعف را صراحتا" به وی بازخورد نمائید. بی تفاوتی وواگذاری آنها به حال خود چاره کار نیست. آسیب هایی که ضعف عملکرد و کم کاری یککارمند سفارشی می تواند بر پیکره سازمان وارد نماید را برای او تشریح کنید.

6- کار گرفتن از کارکنان سفارشی و کار با آنها نیازمند صبرو تحمل بالاست. از کوره در نروید و ناامید نشوید. آنها با از زیر کار در رفتن، کمتوجهی به تصمیمات شما و . شما را عصبانی خواهند کرد. عصبانیت خود را کنترل کنیدو کوتاه نیایید.

7- شرایط احراز شغل را به اطلاع وی برسانید تا او بداند چهفردی با چه ویژگی هایی می بایست در این شغل قرار بگیرد.  این امر به کارمند سفارشی کمک می کند و تلنگریاست برای او تا خود را مورد ارزیابی قرار داده، فاصله خود با متصدی واجد شرایط شغلرا درک کرده و در راستای کاهش این فاصله اقدام نماید.

8- با فرد معرّف و حامی کارمند سفارشی در ارتباط باشید وگزارش عملکرد کارمند سفارشی را برای وی ارسال کنید. این اقدام کمک می کند فرد معرفبه توانایی های واقعی فرد مورد سفارش خود پی ببرید. طبیعتا" استمرار ضعفعملکرد کارمند سفارشی می تواند منجر به کاهش یا قطع حمایت های چشم بسته فرد معرّفدر بلند مدت گردد.

9- هیچگونه تفاوتی در کیفیت رفتار شما با کارمندان سفارشینسبت به سایر کارکنان پذیرفتنی نیست. هر گونه ملاحظه، نگاه ویژه، طرفداری، تبعیض،اغماض و . آتش نیتی و دلخوری را در سایر کارکنان شعله ور تر کرده و احساس بیعدالتی را تقویت خواهد کرد.

10- از اعمال و اقدام انضباطی علیه کارکنان سفارشی، بر اساسقوانین و مقررات موجود در سازمان، واهمه نداشته باشید. خطوط قرمز را به اطلاع آنهابرسانید و در صورت تخلف، آنها را به کمیته انضباطی بفرستید. در برابر آنها، ضعف واستیصال از خود نشان ندهید.

مدیریت تصویر ذهنی دیگران: چگونه تصویر زیبایی از خود در ذهن دیگران حک کنیم؟

بهره وری نیروی انسانی در ۱۰ گام

ارتقاء و تعالی فرهنگ سازمان در 4 گام

کارکنان ,سفارشی ,های ,مشاغل ,عملکرد ,سایر ,کارکنان سفارشی ,کارمند سفارشی ,آنها را ,را در ,از آنها ,عملکرد کارمند سفارشی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سوسنـگرد، پرچم نخل blananwiecrys ولایة علی ابن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی شرکت کاسپین ماشین biochlorexta سینما178 تاراجون تهیه کنندهای سلامت در تابستان وبلاگ شیشه رنگی جدید دانلود آهنگ جدید